Copyright 2021 - Custom text here


Experimenteren met black light  Niveau 2Niveau 2  

 

Een kamer verduisteren en onderzoeken welke materialen reflecteren in het black light.

Je kan daaraan oefeningen koppelen maar je kan ook samen een kleine show proberen maken op muziek. Die kan je dan voor kleine groepjes tonen aan andere klassen. Een lichtgevende show op muziek geeft een echte fantasiebeleving en roept de sfeer van snoezelen op.

 

Inspiratie opdoen? Blackbox op Rozemarijn!

Wat?

De leerlingen laten genieten van een voorstelling a.d.h.v. black light.  

Waar en wanneer?

  •          Een verduisterde turnzaal
  •          Duur: 15 à 20 minuten

Wie?

Zowel voor leerlingen met een jonge ontwikkelingsleeftijd, als voor leerlingen met de kleuterleeftijd en leeftijd 1ste leerjaar.  

Focus?

  •          Muzische vorming (exploreren): De leerling exploreert (met alle zintuigen) allerlei voorwerpen en materialen in zijn omgeving.
  •          Wereldoriëntatie (mens): De leerling staat open voor en reageert op visuele waarneming.
  •          Wereldoriëntatie (mens): De leerling staat open voor en reageert op auditieve waarneming.
  •          Wereldoriëntatie (ruimtebeleving): De leerling ervaart de ruimte waarin hij zich bevindt. 
  •          Zintuigelijke ontwikkeling: Gericht aandacht geven aan één of een paar zintuiglijke prikkels en er al dan niet op reageren (ZILL)

Nodige materiaal:

  •          Een verduisterd lokaal adhv zwarte plastiekfolie op ramen
  •         Matten of zitzakken op de grond
  •          Sfeerverlichting
  •          Verschillende muziekjes (vrolijk, snel, traag,..)
  •          Allerlei fluorescerende materialen die adhv de black light licht geven in het donker (fluorescerende doeken, handschoenen, speeltjes,…)


  

  

  •          Andere materialen om interactie uit te lokken in het publiek, bijvoorbeeld bellenblazers, waterverstuiver, lichtgevende kubus, ..
  •          Zwarte bak met onderaan en/of bovenaan een black light aan bevestigd (zie foto)

 

Verloop:

De leerkracht die de voorstelling uitvoert beweegt met verschillende lichtgevende materialen in de blackbox. Dit gebeurt op muziek. Doordat de ruimte verduisterd is wordt de aandacht naar de blackbox getrokken.

 

 

De leerkracht kan er ook voor kiezen om zich in het publiek te begeven. Op die manier worden meerdere zintuigen geprikkeld: bellenblazers, waterverstuivers, fluorescerende doeken, glowsticks uitdelen,.. 



  

   

Reflecties en observaties:

Elke leerling beleeft op zijn/haar eigen manier. Sommigen zijn gefascineerd door de visuele prikkels en kunnen zich goed focussen op de blackbox. Anderen liggen op de mat en genieten ervan om naar de muziek te luisteren. Nog anderen vinden de tactiele prikkels zeer plezant, zoals bijvoorbeeld het water dat verstuift wordt of de lichtgevende doeken die rondom hun lichaam bewegen. Kortom, een ontspannende en fascinerende activiteit!

f t g m