Didier en het boek: Thema over “het boek”
- Soorten boeken bekijken en eigenschappen vergelijken
- Iedere leerling schrijft zelf een verhaaltje. Met alle verhaaltjes samen maken we een klasboek.
- Hoe komt een boek tot stand? De verschillende stappen bekijken in het maken van een boek: wie heb je nodig, wat moet er gebeuren?
- Het verhaal “Didier en het boek” in stukken knippen en de leerlingen moeten het verhaal terug in de juiste volgorde kleven
- “Rory’s Story Cubes”
Dit spel is in de winkel te koop, maar je kan dit ook zelf maken. Het bestaat namelijk uit een aantal dobbelstenen met op elk vlak een andere afbeelding.
Alles draait hier rond ‘vertellen’. Je dobbelt met de stenen, je onthult zo verschillende eenvoudige afbeeldingen en je kan starten. Met de klassieke opener ‘er was eens’ begin je een verhaal waarin je alle afbeeldingen benoemt en gebruikt in het verhaal dat je gaandeweg opbouwt.
Echte spelregels zijn er nauwelijks. De enige belangrijke regel is: laat je verbeelding de vrije loop.
Als variant kan je ook een kettingverhaal maken, waarbij de eerste speler drie dobbelstenen werpt en start met het verhaal. De volgende neemt over met drie nieuwe elementen, enzovoort.
Voor je het weet heb je en fantastisch nieuw verhaal gemaakt.