Verwensalon
We verwennen elkaar: de juf kan de kinderen verwennen, de kinderen kunnen elkaar verwennen. De grote kinderen kunnen de kleine kinderen verwennen of andersom, de kleintjes verwennen de grotere. We maken gebruik van een voetenbad, massageolie, trilkussen, yoga-oefeningen,…
Inspiratie opdoen? Organiseer een verwensalon
Wat?
De leerlingen laten genieten van een verwenmoment tijdens het verwensalon. Rozemarijn organiseerde dit in samenwerking met het 5de leerjaar uit de reguliere buurtschool.
Waar en wanneer?
· In de badkamer met aansluitend een deel van de gang
· Duur: een halfuur per groep
Wie?
Leerlingen van verschillende (ontwikkelings)leeftijden.
Focus?
· Wereldoriëntatie (domein mens): de leerling staat open voor en reageert op geuren.
· Wereldoriëntatie (domein mens): de leerling staat open voor en reageert op tactiele waarneming.
· Wereldoriëntatie (domein ruimte): de leerling ervaart de ruimte waarin hij zich bevindt.
· Sociaal-emotionele ontwikkeling (domein sociale beleving): de leerling aanvaardt contact via één of meerdere kanalen (hier: visuele, olfactorische en tactiele prikkels).
· Sociaal-emotioneel ontwikkeling: gezond en liefdevol fysiek contact ervaren en erkennen als een basisbehoefte. (ZILL)
· Zintuigelijke ontwikkeling: gericht aandacht geven aan één of een paar zintuigelijke prikkels en er al dan niet op reageren. (ZILL)
Nodige materiaal:
· badkamer met bad
· (elektrische) voetbaden
· producten zoals zeep, badschuim, bad speeltjes, massageolie, make-up, deodorant, dagcrème, haarlak, haarspelden, borstel, nagellak,..
· voldoende handdoeken
· sfeerverlichting, geurkaarsen
· rustgevende achtergrondmuziek
· tafeltje en stoelen + spiegel voor het mooi maken
Verloop:
De leerlingen van Rozemarijn worden per groep (van 6 lln) verdeeld over de activiteiten: 2 (jongere leerlingen) gaan in het verwenbad, 2 krijgen een voetbad en/of worden gemasseerd aan handen en voeten, 2 krijgen een beurt in het mooi maak salon. De leerlingen van het 5de leerjaar (maximum 5 lln per groep) assisteren waar nodig: helpen masseren, spelen met de leerlingen die in bad gaan, helpen mooi maken, leerlingen helpen afdrogen, etc. Ze kunnen ook zelf een activiteit uitproberen, bijvoorbeeld het voetbad. Na een halfuur wisselen de groepen.
Reflecties en observaties:
Naar het verwensalon gaan, was voor de meeste leerlingen een aangename ervaring. De leerlingen van Rozemarijn genoten zichtbaar, de een al wat duidelijker dan de ander. De leerlingen van Don Bosco vonden het fijn om te kunnen assisteren en zelf ook zaken uit te proberen. De verschillende geuren en muziek zorgden voor een gemoedelijke sfeer. Let er wel voor op dat het aantal leerlingen per groep beperkt blijft, zodat de activiteit zijn ontspannende karakter niet verliest.
Tip: Bij kinderen met een jonge ontwikkelingsleeftijd die in het verwenbad gaan, is het aangeraden om dit onder begeleiding van een vertrouwd persoon te doen.
Tip: Stopcontacten en stekkers voldoende afschermen tegen water d.m.v. plastiekfolie en handdoek.