Verwondering voor kleuren
- Leg een gekleurd blaadje crêpepapier in water en meng dit. Vervolgens doe je er nog enkele blaadjes bij. Laat de kinderen de kleuren waarnemen.
- Ook met verf, stempels of verfborstels kunnen er kleuren gemengd worden. Laat de kinderen de verschillende kleuren waarnemen en verwonder hen door de kleuren te mengen met elkaar.
- Met verschillende materialen en texturen laten schilderen.
Inspiratie opdoen? Verwondering voor kleuren
Wat?
De leerlingen laten verwonderen voor kleuren met verschillende materialen.
Waar en wanneer?
· In de klas
· Duur: 10 minuten
Wie?
Voor leerlingen met een jonge ontwikkelingsleeftijd. Deze activiteit werd uitgevoerd in een structuurklas op Rozemarijn.
Focus?
· Wereldoriëntatie (domein mens): de leerling exploreert, herkent, vergelijkt en legt relaties met betrekking tot visuele stimuli.
· Muzische vorming (exploreren): de leerling exploreert allerlei voorwerpen en materialen in zijn omgeving.
· Zintuiglijke ontwikkeling: gericht en intens waarnemen met de zintuigen. (ZILL).
· Zintuiglijke ontwikkeling: gericht aandacht geven aan één of een paar zintuiglijke prikkels en er al dan niet op reageren. (ZILL)
Nodige materiaal:
· Diepvrieszakjes met zipsluiting met daarin 2 kleuren verf
· Enkele glazen met water gevuld
· Lepel
· Crêpepapier in verschillende kleuren
Verloop:
De leerlingen komen elk om de beurt aan tafel zitten. Een verfzakje werd met plakband aan de tafel bevestigd. De leerling mag voelen, de verf mengen met de vingers. Aan de andere kant van de tafel staan vijf glazen water. Laat de leerling in elk glas een stukje crêpepapier stoppen. Zo zien ze het water verkleuren. Geef de leerling daarna kleine stukjes papier of laat ze zelf scheuren. Geef hen de opdracht het papiertje in het juiste glaasje te stoppen. Daarna mogen ze even roeren in het glas. Benoem telkens de kleuren of laat de leerling eens proberen.
Reflecties en observaties:
Het was niet eenvoudig om de aandacht van alle leerlingen te trekken. De ene kon een vijftal minuten geboeid worden door de crêpepapiertjes in het water te sorteren en te mengen, de andere niet en vond het verfzakje aan tafel niet zo interessant. Het ging beter eens de verfzakjes aan het raam werden bevestigd, door de lichtinval gaf het een beter effect. Een paar leerlingen leken het fijn te vinden om de verf te manipuleren in het zakje en de kleurmengingen te zien gebeuren. Je kan de verfzakjes eventueel een tijdje laten hangen aan het raam, wanneer leerlingen er langskomen kunnen ze er spontaan even mee spelen.