Copyright 2019 - Custom text here


Het regenlied: activiteit rond communicatie en taal Niveau 1

1. Doel: luisteren en voelen

Materiaal: regenbuis/waterverstuiver

Verloop:

-We maken het heel stil.

-De begeleider laat het geluid van de regen horen en spuit de kinderen nat.

Communicatie:

-Sst. Hoor.

-Wie?

-Voel.

 

2. Doel: kijken

Materiaal: paraplu/ cd: vrolijk liedje

Verloop:

-De begeleider tovert de paraplu tevoorschijn.

-Hij doet de paraplu open.

-De muziek wordt opgezet.

- De begeleider danst, draait en speelt een kiekeboespel met de paraplu.

-Wanneer de muziek stopt, gaat de paraplu toe.

Communicatie:

-Piep!


 

3. Doel: imiteren

Materiaal: laarzen / muziek

Verloop:

-De begeleider maakt de tafel nat.

-De begeleider stopt zijn handen in de laarzen en stapt ermee naar een kind.

-Vervolgens stapt het kind met de laarzen naar een ander kind.

Communicatie:

-Naam kind

-Pak.

 

4. Doel: spreken

Materiaal:

-regenspullen:regenjas, regenhoed, regenlaarzen, paraplu..

-zomerspullen: zwembroek, sandalen, zonnebril,…

Verloop:

-De begeleider tovert de regenjas tevoorschijn en zegt (wijzend naar buiten): “Kijk, het regent. Moet de jas aan? Ja of nee?”.

-De begeleider doet de jas aan.

-Dit wordt telkens herhaald met de andere voorwerpen.

-De zomerspullen verdwijnen.

Communicatie:

-Kijk.

-Ja of nee?

-Weg!

 

5. Doel: spreken

Materiaal: /

Verloop:

-We bootsen de regen na met onze handen op de tafel.

-Het regent zacht: we tokkelen met onze vingertoppen.

-Het regent hard: we kloppen op de tafel.

-Het stormt: we slaan op de tafel.

Communicatie:

-Stop!

-Sst.

 

6. Doel: kijken

Materiaal:

-doorschijnende plastic

-water

-muziek

Verloop:

-De begeleiders houden de plastic boven de hoofden van de kinderen.

-Ze druppelen water op de plastic, schudden ermee (traag en snel) en tenslotte draaien ze de plastic om.

-De kinderen worden nat.

Communicatie:

-Hoor.

 

-Voel.

f t g m